Dyttblogg

Når du skal være fysisk aktiv i vinterkulden!

Skal du ut på tur i vinterkulden? Da kan det være lurt å ta noen forhåndsregler før du setter igang.

Varm opp innendørs

Skal du være i fysisk aktivitet ute i kulden kan det være lurt å gjøre noen enkle oppvarmingsøvelser innendørs først slik at du blir litt varm i trøya. Dermed blir risikoen for muskel og leddskader mindre.

Når du har kommet deg ut er det viktig å sørge for at du har jevn fart/intensitet på aktiviteten - da blir det lettere å holde varmen underveis. Start heller rolig og øk intensiteten etterhvert. Om du plutselig reduserer intensiteten vil musklene dine slappe mer av og kroppen vil produserer mindre varme, dette kan være uheldig i kombinasjon med kald vind og våte klær. Av samme grunn må du også være obs på pausene underveis, sørg for at de ikke blir for lange.

Velg riktig tidspunkt

Dersom du har mulighet til å være fysisk aktiv tidlig på dagen eller på ettermiddagen er dette å anbefale. Da vil det være mest dagslys og det vil også være varmere enn ellers på dagen, vinden kan ofte blåse opp utover kvelden også. Om du er ute på morgenen eller på kvelden er hodelykt og refleks flotte og nødvendige verktøy.

Få i deg nok mat og drikke

Kroppen bruker mer energi når du er fysisk aktiv i kalde omgivelser enn når du trener i varme omgivelser. Dette er fordi den kalde luften som pustes inn må varmes opp samtidig som musklene jobber på spreng for å holde deg varm. Derfor er det viktig at du spiser og drikker godt slik at du kan yte bra. Nok mat og drikke vil sørge for at du ikke går på tomgang og møter veggen raskere enn nødvendig. Sørg for et bra måltidsmønster gjennom dagen og ta med deg vann og evt et lite måltid (energibar, rosiner, banan) hvis du skal være ute lenge (mer enn 1 t).

Kle deg godt

"Det finnes ikke dårlig vær - bare dårlige klær" - Dette er en velkjent frase. Snø, kulde og kald vind krever god påkledning for at turopplevelsen skal bli positiv. Flere tynne lag isolerer godt og holder bedre på varmen enn få tykke plagg. Plagg med god svettetransport er lurt å ha innerst på kroppen, ull eller superundertøy er smarte valg. Deretter et isolerende mellomlag f.eks en fleecejakke og en vindtett jakke som beskytter mot vær og vind ytterst. Sørg også for at du dekker til hender, hals, føtter og hodet.

Ved å velge riktig bekledning og utstyr vil du øke komforten og bevegelsesgleden ytterligere i all slags vær og vind.

Vær i aktivitet innendørs om det er for kaldt ute

Hvor kaldt det kan være når du er i aktivitet utdendørs uten at det blir en risiko for helsen kommer an på hvor fysisk aktiv du skal være og hvor god fysisk form du er i.

Astmatikere, hjerte og lungesyke bør være langt mer forsiktige i kulden enn friske mosjonister. Faller gradene lenger ned enn minus 15-20 grader bør friske mosjonister også være forsiktige med utendørs trening. Å være fysisk aktiv i et rolig tempo i -20 grader går stort sett fint, men blir det kaldere enn -20 vil det være best for helsen å trene innendørs. Da vil du unngå risiko for luftveisplager/anstrengelsesastma (retningslinjene er hentet fra British Journal Of Medicine.)

Vi kickstarter det nye året med "Den Store Nyttårsmarsjen" som starter 7. februar. Sammen skal vi følge i Roald Amundsens fotspor og krysse Sydpolen på 43 dager. 

Les mer om "Den Store Nyttårsmarsjen"...

Ved å velge riktig bekledning og utstyr vil du øke komforten og bevegelsesgleden ytterligere i all slags vær og vind.
 
Les spennende brukerhistorier, motta kampanje-nyheter, delta i konkurranser og få helsetips. Vi deler også dine bilder med #dyttno.