Skyhøyt konkurranseinstinkt i Norges største bank!

Kundesentersjef måtte gå 60 000 skritt i helgen

Det er femten minutter til midnatt, men Trond Prestø har tatt på seg joggeskoene og funnet en slak bakke ned mot sentrum. Sjefen på kundesenteret til DNB har bare et kvarter på seg til å slå IT-sjefen fra samme bank i gå-konkurransen på jobben. Å jogge i nedoverbakke, tenker han, må vel gi maks uttelling på skrittelleren. Et annet sted i byen er IT-sjefen trolig ute og gjør det samme.
- Han gir seg jo aldri, tenker Prestø mens han peser nedover mot Bjørvika i mørket.

Fokus på å gå, ikke trene

I fire uker har over 2000 DNB-ansatte konkurrert om å gå så mange skritt/så langt som mulig. Aktivitetsappen Dytt står bak opplegget hvor de bankansatte skal gå minst 8000 skritt om dagen.

- Mange avdelingsledere gjennomfører gående avdelingsmøter, forteller Trond Prestø- Eller at leder og medarbeider tar turen ut, istedenfor å sette seg på stillerom.

Grunnen til at DNB lykkes med å engasjere så mange, mener kundesenterleder Prestø er fordi det er gøy og enkelt å konkurrere om å gå. Det funker fordi det er lavterskel, sier han:

Alle kan jo være med, også de som er litt stillesittende og ikke trener fem ganger i uka på Sats.

Tilslutt trekkes en vinner blant alle som har nådd målet med 8 000 skritt daglig. Men utover det konkurrerer hele avdelinger og seksjoner internt i DNB seg imellom om å gjøre det best mulig. Du kan hele tiden se hvordan du ligger an i forhold til kollegaene, og konkurrere med dem som ligger rundt sitt eget nivå.

Populære bonusoppdrag

I tillegg til skritt kan man registrere andre aktiviteter som bonusoppdrag, som teller som ekstra skritt. Det kan være å stå og jobbe ved hev-senk pult, ta trappa istedenfor heisen, eller gå en tur i pausen. Og da verdensdagen for psykisk helse hadde fokus på å ringe noen du bryr deg om gjennom #gi8minutter kampanjen, gjorde DNB det også til en måte å få poeng på i konkurransen. Resultatet ble 567 samtaler gjort av DNB-ansatte.

Det samme initiativet ble gjort rundt årets TV-aksjon, hvor de ansatte kunne få ekstra poeng for å gå med bøsse. Over 200 ansatte var ute og gikk for en god sak.

Kampen mot sykefraværet

I Norge er sykefraværet høyere enn det har vært på 15 år, og økende. Bakgrunnen for at kundesenteret startet med gå-konkurransen fra Dytt var at Prestø så et høyt sykefravær også hos dem, og tenkte at gå-konkurranser kunne være en fin måte å få friskere ansatte på. Nå har de gjennomført opplegget tre ganger, og hver gang lykkes DNB med å engasjere en stor andel av medarbeiderne. Så langt kan ikke Prestø si at sykefraværet har gått ned hos dem, men det har heller ikke økt.

Det kan jo hende det hadde gått mer opp hos oss også, som ellers i landet, hvis ikke vi hadde tatt noen grep.

Han mener uansett at det viktigste er at aktivitetskonkurransen er gøy og sprer positiv stemning på jobben. Målet må være at gladere medarbeidere på sikt fører til mindre syke medarbeidere.

Skritt i pysj

At Dytt-kampanjen har engasjert er det lite tvil om. Da den siste runden ble avsluttet søndag 27 oktober var det ikke bare kundesentersjef Trond Prestø som skrittet rundt i siste liten. På Gjøvik var det nemlig et team som også lå an til å kunne gjøre det bra.

- Da ble vi enige om at de måtte ut i 23 tiden. Folk var så å si ute med pysjen på i hagene sine for å gå inn de siste skrittene, ler han.

Og Prestø fikk valuta for den siste innsatsen. Støl og utslitt etter å ha jobbet inn over 60 000 skritt den siste helgen, ble han totalt nummer 350 blant DNBs 2100 deltakere. Men han slo IT-sjefen. Det var det viktigste.

Skreddersy en egen aktivitetskampanje

Se hvordan du kan sette opp en kampanje for din arbeidsplass!

Skreddersy kampanje