Slik fikk Coop 6250 ansatte i aktivitet

Dagligvare-giganten har suksess med Dyttkampanjer!

Trigger konkurranseinstinktet 

Det er en kald februarmorgen i Longyearbyen sentrum på Svalbard. Klokka er bare kvart over sju, men en morgenfrisk gruppe har likevel trosset kulden. Alle er ansatte hos Coop Samvirkelag og de er ute på felles gåtur. Det er nemlig en konkurranse som skal vinnes. Etter en halvtimes tur kan de fornøyd klokke inn 3000 skritt i Dytt-appen de bruker.

- Det er veldig gøy å konkurrere, men det fine med aktivitetene er jo at man tar det med seg inn i arbeidsdagen også. Man blir liksom litt kvikkere av det! Camilla Nygaard
Økonimi & marked, Coop
Camilla Nygaard, Anita Provido, Edelyn Provido, Maricel Roseth

Camilla Nygaard, økonomi- og markedsansvarlig  for Coop på Svalbard, er fornøyd. De ligger fortsatt helt i teten av de 36 samvirkelagene som er med i aktivitetskonkurransen:

-  Det er veldig gøy å konkurrere, men det fine med aktivitetene er jo at man tar det med seg inn i arbeidsdagen også, forteller hun. - Man blir liksom litt kvikkere av det!

Camilla er ildsjel for samvirkelaget på Svalbard, som betyr at hun har litt ekstra ansvar for aktivitetskonkurransen der. Samlet varer den første runden i seks uker. Hovedmålet er å gå 8000 skritt daglig, men skritt kan du få på mange flere måter enn å gå. For eksempel kan du registrere skritt for aktiviteter som to minutter med knebøy mens du venter på at kaffemaskinen gjør seg ferdig, eller om du reiser deg fra kontorpulten en gang i timen.

- Vi innførte to minutter knebøy på morgenmøtet vi har hver morgen før vi åpner, forteller Camilla. - Det har en verdi på 500 skritt.

Måker snø for skritt

Alle de ulike aktivitetene man kan velge mellom er skreddersydd for Coop og kampanjen de har laget for sine ansatte. Appen heter Dytt, og er en helseapp som leverer aktivitetskonkurranser for små og store bedrifter.  

På kontoret hos Coop Norge ser Carina Hansen med stor glede hvordan Dytt-appen har slått an blant de ansatte. Hun er sponsoransvarlig for kultur & omtanke i Coop, og er ansvarlig for gjennomføringen av aktivitetskonkurransen i deres bedrift. Hele 6250 ansatte ville være med på årets første seks uker lange konkurranse. Hansen tror en viktig grunn til det store engasjementet, er at det legges opp til hverdagsaktivitet, og ikke toppidrett:

- Mottoet er at litt alltid er bedre enn ingenting. Har du bare tid til en 10-minutters gåtur er det fortsatt mye bedre enn null minutter gåtur.

Aktivitetene det gis skritt for, tilpasses også sesongen. I vinter ga ski- og trugeturer poeng på lik linje som gåturer. I tillegg har de Coop-ansatte kunnet registrere mer alternative treningsøkter, som snømåking. Det har vist seg å bli populært for mange i løpet av de lange og snørike ukene; totalt har det blitt gjennomført 2000 økter med snømåking.  

- Vi i Coop har snømåka i hele 105 000 minutter, ler Carina Hansen. 

Bygger samhold rundt sponsorat

Camilla Nygaard på Svalbard sier at konkurransen gir litt ekstra god stemning på arbeidsplassen. Hun forteller at hun hører det snakkes i gangene om hvordan de ligger an, hva de har gjort av aktiviteter i helgen.

-Hos oss jobber vi så mange forskjellige steder, derfor er det fint å ha et felles prosjekt som er morsomt. 

Et nytt, men bevisst grep fra Coop har vært å bruke aktivitetskonkurransen som en måte å få de ansatte mer involvert i den store sponsorsatsingen mot neste år: Ski VM 2025 i Trondheim.
Carina Hansen sentralt hos Coop forteller at de har ønsket en plattform for å skape et sterkere fellesskap, hvor de ansatte også skal føle seg mer knyttet til det store VM-sponsoratet.

- I en så stor bedrift som Coop er har vi ansatte i mange forskjellige posisjoner, alt fra butikksjefer, lagerarbeidere til markedsanalytikere og sjåfører, forklarer Hansen.

- Det er vanskelig å nå alle, men gjennom engasjementet rundt konkurransen føler vi at vi når flere.  At over 6000 meldte seg på viser at det funker!

I appen underveis i de seks ukene konkurransen varer fikk de ansatte motivasjonshilsner fra NRK-Yngvar og teknikkkurs fra Skinstad-brødrene, og det grafiske uttrykket var en skiløype.

- Nå teller vi liksom ned til VM sammen, smiler Carina Hansen. 

Skreddersydde tjenester

- Vi blir bedre fordi kundene, som Coop, kommer med gode ideer som vi bygger inn i appen for dem, sier Dytt-sjef Pål Henrik Hagen, som er en av grunderne bak aktivitetsappen. Han roser hvordan Coop tok initiativ til å skreddersy helsekonkurransen med aktiviteter for akkurat deres ansatte, og hvordan de kombinerte det med informasjon om sponsoratet til Ski-VM. 

- Konkurransen og aktivitetene skal først og fremst bare være gøy, og ha fokus på bedre fysisk og mental helse. Men det er inspirerende å se at det også kan brukes til å knytte engasjement opp mot et stort sponsorprosjekt for en bedrift.

Tid for revansje

 

Tilbake på Svalbard har det blitt april, og seks uker med aktiviteter og konkurranse er over. Camilla Nygaard og de andre ansatte på øygruppa kjempet hardt, og landet tilslutt en sterk tredjeplass blant 36 deltagende Coop-samvirkelag.  

Mandag 29 april startet en ny runde av konkurranse som varer frem til 16 juni. På Svalbard ser de ut til å bli enda flere denne gangen.

- Alle som var med sist har blitt flyttet over, sier Camilla.
- Og i tillegg skal vi ha med sommervikarer og andre nye som har kommet.

Blant de nye bonusaktivitetene som kan gi belønning i form av skritt, er blant annet “kaffeprat”, og å gi kollegaer oppløftende tilbakemeldinger. Oppdrag som er tenkt skal gi en mer sunn og sosial arbeidshverdag.  

-Vi er klare, forsikrer Camilla Nygaard.
-  Målet  er først og fremst at alle skal klare å fullføre hovedoppdraget, nemlig å få  8000 skritt om dagen. 

 

Men det er ikke tvil om at de har fått smaken på edelt metall etter vinterns bronsjemedalje.  
-Vi håper å legge oss på en førsteplass, sier hun med et lurt smil.

Maricel Roseth, Pål Graving, Edelyn Provido